Pravilno držanje olovke: Ključ uspjeha u školi!
U radnoj terapiji često se susreću slučajevi nepravilnog držanja olovke, teško čitljivog rukopisa ili izbjegavanja pisanja. Više od 60% školskih aktivnosti uključuje papir i olovku, a nepravilno držanje može dovesti do čestih neuspjeha i negativno utjecati na djetetovo samopouzdanje.
Razvoj držanja olovke
- 18 mjeseci: Dijete počinje crtati koristeći cijelu šaku.
- 2 godine: Kopira vertikalne, horizontalne i kružne crte.
- 3 godine: Razvija se digitalno držanje ili troprstni hvat, a pokreti dolaze prvo iz ramena, zatim lakta i zapešća.
- 4 godine: Pokreti dolaze iz zapešća i prstiju.
- 5 godina: Prsti potpuno kontroliraju pokret, odvojeni od ostatka ruke.
Procjena držanja olovke
- Pokretljivost prstiju: Prsti trebaju biti odvojeni, dijete ne treba micati cijelu ruku.
- Položaj palca: Treba biti naslonjen na olovku nasuprot kažiprstu.
- Položaj zapešća: Treba biti blago ispružen (oko 30 stupnjeva).
- Visina držanja: Olovku treba držati blizu vrha kako bi ruka mogla udobno ležati na stolu.
- Oslonac olovke: Olovka treba ležati u udubini između palca i kažiprsta.
- Motorička i posturalna kontrola: Učinkovito korištenje mišića i kontrola snage za pisanje, crtanje i kopiranje oblika, uključujući sposobnost održavanja optimalnog sjedećeg položaja.
Kada posjetiti radnog terapeuta?
- Držanje olovke cijelom šakom u dobi od 4-5 godina.
- Držanje olovke s palcem okrenutim prema dolje.
- Nedostatak interesa za zadatke s papirom i olovkom.
- Nedovoljna čitljivost u odnosu na dob.
- Slova su prevelika ili previše tamna (olovka je prejako utisnuta).
- Bol ili umor prilikom pisanja ili crtanja.
- Sporost i poteškoće s praćenjem ritma vršnjaka.
Radni terapeut može procijeniti i pomoći u rješavanju poteškoća s držanjem olovke, uključujući vježbe za jačanje mišića ruku i prstiju, prilagodbu materijala te obuku u pravilnom držanju olovke. Rana intervencija može spriječiti negativne posljedice na školsko učenje, ali nikada nije kasno za pomoć!