Pravilno držanje olovke: Ključ uspjeha u školi!
 
U radnoj terapiji često se susreću slučajevi nepravilnog držanja olovke, teško čitljivog rukopisa ili izbjegavanja pisanja. Više od 60% školskih aktivnosti uključuje papir i olovku, a nepravilno držanje može dovesti do čestih neuspjeha i negativno utjecati na djetetovo samopouzdanje.
 
Razvoj držanja olovke
  • 18 mjeseci: Dijete počinje crtati koristeći cijelu šaku.
  • 2 godine: Kopira vertikalne, horizontalne i kružne crte.
  • 3 godine: Razvija se digitalno držanje ili troprstni hvat, a pokreti dolaze prvo iz ramena, zatim lakta i zapešća.
  • 4 godine: Pokreti dolaze iz zapešća i prstiju.
  • 5 godina: Prsti potpuno kontroliraju pokret, odvojeni od ostatka ruke.
 
Procjena držanja olovke
  • Pokretljivost prstiju: Prsti trebaju biti odvojeni, dijete ne treba micati cijelu ruku.
  • Položaj palca: Treba biti naslonjen na olovku nasuprot kažiprstu.
  • Položaj zapešća: Treba biti blago ispružen (oko 30 stupnjeva).
  • Visina držanja: Olovku treba držati blizu vrha kako bi ruka mogla udobno ležati na stolu.
  • Oslonac olovke: Olovka treba ležati u udubini između palca i kažiprsta.
  • Motorička i posturalna kontrola: Učinkovito korištenje mišića i kontrola snage za pisanje, crtanje i kopiranje oblika, uključujući sposobnost održavanja optimalnog sjedećeg položaja.
 
Kada posjetiti radnog terapeuta?
  • Držanje olovke cijelom šakom u dobi od 4-5 godina.
  • Držanje olovke s palcem okrenutim prema dolje.
  • Nedostatak interesa za zadatke s papirom i olovkom.
  • Nedovoljna čitljivost u odnosu na dob.
  • Slova su prevelika ili previše tamna (olovka je prejako utisnuta).
  • Bol ili umor prilikom pisanja ili crtanja.
  • Sporost i poteškoće s praćenjem ritma vršnjaka.
 
Radni terapeut može procijeniti i pomoći u rješavanju poteškoća s držanjem olovke, uključujući vježbe za jačanje mišića ruku i prstiju, prilagodbu materijala te obuku u pravilnom držanju olovke.  Rana intervencija može spriječiti negativne posljedice na školsko učenje, ali nikada nije kasno za pomoć!